Social Icons

Pages

Wednesday, October 28, 2009

FADILAT HAJI DAN DORONGAN MEMPELAJARINYA

Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan Ibadat Haji Dengan mengunjungi Baitullah Iaitu sesiapa Yang mampu sampai kepadaNya. dan sesiapa Yang kufur (ingkarkan kewajipan Ibadat Haji itu), maka Sesungguhnya Allah Maha kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk. (Surah Ali Imran:97)

Dan sabda Rasulullah yang bermaksud: “Ya Allah ampunkanlah dosa orang yang melakukan haji dan dosa orang yang diminta pengampunan untuknya oleh orang yang melakukan haji.

Mulalah jemaah haji bersiap sedia untuk musafir, betapa besarnya pengorbanan musafir ini terpaksa berkorban meninggalkan segala yang dikasihinya, meninggalkan anak, tanah air, ahli keluarga tapi ke mana?!. Mereka pergi bermusafir ke negeri nabi yang dikasihinya, Demi Allah perjalanan ini lebih mahal dari segala apa yang dicintai kerana pemergiannya adalah menuju ke negeri kelahiran nabi kita Muhammad, mereka bermusafir ke Mekah dan Madinah kemudian ke Mina, Arafah dan Muzdalifah pada hari-hari itu kebanyakan perasaan mereka memberontak akibat rindu dan asyik. Mereka datang dari arah dan segenap pelusuk semata-mata dengan niat ke tanah suci. Tempat hidayah, petunjuk, tempat turunnya di mana wahyu ke atas nabi kita sambil bertahlil, bertakbir melaungkan kalimah Labbaikallahumma labbaik…… dengan penuh khusyuk. Diceritakan ada seorang perempuan masuk ke Mekah dan mula bertanya-tanya di manakan rumah Allah maka dikatakan kepadanya sekarang engkau akan melihatnya, apabila diperlihatkan kepadanya rumah itu maka mereka berkata kepadanya inilah rumah Allah lalu perempuan tadi bergegas kearah kaabah dan terus melabuhkan dahinya ke dinding kaabah dan apabila diangkat dahinya dilihat dia sudah tidak bernyawa lagi. Betapa indahnya saat-saat itu wahai saudaraku ketika mata terpaut kearah kaabah. Terdapat dalah hadis disunatkan kita berdoa ketika melihat kaabah.

Haji merupakan suatu perkara penting dalam Islam seperti juga solat, berpuasa dan zakat. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada hadis Abu Hurairah bahawa Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud “ Umrah kepada umrah yang lain adalah pengampunan antara keduanya dan haji yang mabrur tiada balasan kecuali syurga”. Allah Taala menjadikan haji yang mabrur keistimewaan yang tidak terdapat dalam sembahyang, tiada dalam zakat iaitu pengampunan dosa-dosa besar dan kecil seperti sabda nabi yang bererti siapa yang melakukan haji dan tidak mengurangkan rukun dan syaratnya dan tidak merosakkannya maka akan terlepas dari dosa-dosanya seperti hari ibu melahirkannya.

Beruntunglah mereka yang menunaikan haji sedang hajinya mabrur, dengan itu rebutlah peluang wahai saudaraku jika kamu bermaksud menunaikan haji tahun ini untuk menghadiri majlis ilmu untuk mempelajari hukum-hakam haji. Majlis ilmu yang memberi tunjuk ajar kepada kamu dengan cara yang betul. Sehinggalah haji yang kamu lakukan itu betul dan diterima oleh Allah Taala. Inilah asas: Ilmu sebelum beramal. Kebanyakan manusia hanya berebut-rebut untuk membawa bekalan pakaian, berebut-rebut menempah bilik yang selesa dan pengankutan yang selesa juga makanan yang lazat dan lain-lain. Dan tidak didapati pada mereka berebut untuk mempelajari hukum-hakam haji. Benarlah sabda nabi yang menjelaskan kepada kita bahawa sebahagian ibadah tidak diterima dari si pelakunya walaupun dia berpenat lelah melakukannya iaitu hadis yang bermaksud “ Ramai orang yang berqiamullai tetapi dia tidak dapat apa-apa kecuali kepenatan dan berjaga malam, ramai orang yang berpuasa dia tidak mendapat apa-apa kecuali lapar dan dahaga.

Allah Taala berfirman yang bermaksud:
Dan hendaklah kamu membawa bekal Dengan cukupnya kerana Sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah); dan bertaqwalah kepadaKu Wahai orang-orang Yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya).Surah Al-Baqarah:197

Sebelum musafir kita hendaklah membawa bekalan ilmu pengetahuan sebelum bekalan yang lain semoga ibadah yang kita lakukan diterima oleh Allah Taala.

No comments:

Post a Comment

>

Komen Terkini

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog
 

Posts & Comments

get this

Trafik

 
Blogger Templates