Social Icons

Pages

Sunday, May 23, 2010

TUDUHAN JAHAT TERHADAP NABI

MENYANGKAL DAKWAAN MEREKA YANG MENDAKWA NABI KAKI PEREMPUAN
Firman Allah Taala pada menyatakan perihal nabi Muhammad mafhumnya : “Sesungguhnya Engkau (Nabi Muhammad) memiliki akhlak yang paling tinggi.” Anas bin Malik mengatakan Rasulullah adalah manusia yang paling bagus akhlaknya. A’ishah pula menyifatkan sifat Rasulullah dengan mengatakan akhlak Baginda adalah Al-Quran yakni segala sifat-sifat mulia yang Allah perintahkan dalam al-quran ada pada Nabi kita.
Rasulullah merupakan manusia yang Allah taala pilih dan yang Allah lebihkan berbanding makhluk lain. Allah ta’ala khususkan kepada baginda dengan akhlak yang terpuji. Tumpuan beliau hanyalah untuk mendapat keredhoan Allah dengan menyampaikan syariat islam tanpa putar belit dan tokok tambah. Baginda melakukan dengan penuh didikasi, tanpa sebarang penyelewengan kerana takutkan cemuhan manusia, tanpa rungutan , tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku, kalau beginilah sifat baginda mana mungkin hatinya boleh terikat dengan perempuan sebagaimana sangkaaan dan tohmahan yang dilemparkan oleh musuh islam terhadap baginda?? Percakapan mereka ini hanyalah dengan alasan nabi memiliki isteri yang ramai dan dengan alasan nabi mengahwini saidatuna Aisyah yang ketika itu berumur Sembilan tahun dan pelbagai tohmahan lain lagi..
Sesungguhnya nabi Muhammad sallallahualaihi wasallam berkahwin sebagaimana berlangsungnya perkahwinan nabi-nabi terdahulu. Allah taala berfirman yang mafhumnya: “Sesungguhnya kami utuskan rasul-rasul sebelum kamu dan kami jadikan bagi mereka itu isteri-isteri dan zuriat-zuriat”. Telah maklum menjadi sunnah Allah terhadap nabi-nabiNya memberikan kepada mereka perkara-perkara yang dapat mencarit adat [mukjizat] , antara perkara tersebut iaitu memberikan kepada nabi-nabi kekuatan syahwat yang berganda tanpa mereka perpaling daripada melakukan ketaatan kepada Allah bahkan ketaatan yang mereka lakukan dengan gigih tanpa jemu dalam situasi kekuatan syahwat yang Allah anugerahkan kepada mereka menambahkan lagi pahala kepada mereka atas kehebatan iman mereka dalam mentaati Allah, inilah yang dikatakan kesempurnaan pribadi mereka.
Rasulullah terkenal dari kalangan arab dengan jolokan nama Muhammad Al-Amin [ Orang yang boleh dipercayai] , hinggakan umur beliau mencecah empat puluh tahun masih lagi tidak ada orang yang standing kecantikannya, “Abu Hurairah menyifatkan nabi dengan katanya ‘seolah-olah matahari sedang berlegar pada wajahnya.”
Jikalau benar tuduhan orang kafir yang mengatakan nabi kaki perempuan maka niscaya akan terserlah pada diri baginda sifat mata keranjang [suka pandang perempuan dengan cara berahi] bahkan sifat begitu akan lebih menonjol, dan lagi niscaya orang-orang di situ akan mencaci beliau dengan sifat itu sewaktu mula-mula beliau mengisytiharkan dirinya sebagai nabi dan mengajak mereka kepada penyembahan Allah yang esa, tapi celaan begitu tidak timbul, hanya yang mereka lakukan adalah menyakiti nabi dengan pelbagai cara.
Sebagaimana yang kita maklum juga Nabi tidak berkahwin sehinggalah umurnya mencecah dua puluh lima tahun dan ketika itu beliau hanya memperisterikan Khadijah yang pada waktu itu telah berumur empat puluh tahun dan berstatus janda sehinggalah khadijah meninggal dunia dan nabi ketika itu telah berumur lima puluh tahun dan beliau masih tidak memiliki isteri selain khadijah, kalaulah hati baginda terpauk kepada perempuan sebagaimana yang mereka dakwa niscaya dari awal lagi dia nabi telah madukan khadijah dan berkahwin dengan anak-anak gadis yang masih dara.. dan niscaya beliau akan memperamaikan isteri-isteri sebelum umurnya mencecah lima puluh tahun atau niscaya beliau akan memperisterikan semuanya dari kalangan anak-anak gadis yang paling cantik di kalangan arab..
Pernah seorang lelaki menawarkan anak gadisnya yang sangat jelita untuk nabi kahwini dan dia juga berkata bahawa anak gadis itu tidak pernah sakit sejak dilahirkan, lalu nabi berkata kepada lelaki tersebut “Aku tidak berhajat kepadanya” . Demikian itu kerana manusia yang terpilih adalah mereka yang banyak ditimpa musibah, kalau lah nabi itu terikat hatinya dengan perempuan niscaya beliau tidak akan melepaskan peluang sebegini.. akan tetapi nabi tidak berkahwin dengan anak dara kecuali hanya aisyah seorang.. itupun gelirannya satu hari dalam sepuluh hari..
Allah taala mengkhususkan kepada nabi Muhammad dengan menghalalkan baginya berkahwin lebih dari empat isteri dalam satu masa,dan mengharamkan demikian itu keatas ummatnya kerana terdapat hikmah yang kembali kepada maslahah dakwah Islam. Menjadi kewajipan keatas beliau menzahirkan hikmah tersebut yang telah disyariatkan oleh Allah taala. Dan pada demikian itu juga terdapat bukti kebenaran nabi sallallahu alaihi wasallam pada dakwaan kenabian dan kerarulan beliau. Kerana kalau bukan kerana wahyu dari tuhannya tidak mungkin beliau berani mengatakan di khalayak manusia “harus bagiku menghimpunkan isteri lebih dari empat orang dan selainku adalah tidak dibenarkan” , akan tetapi beliau tidak kira kecuali apa yang beliau utamakan adah melaksanakan apa sahaja yang Allah wahyukan kepada beliau kerana halatujunya hanyalah untuk mendapat keredhoan dari Tuhan sebab hatinya penuh dengan penyaksian bahawa hakikat sebenar adalah tiada yang dapat member mudhorat dan tiada yang dapat member manfaat kecuali Allah..
Antara hikmah Nabi memperamaikan isteri adalah untuk mengembangkan syariatnya dengan jalan perempuan kepada perempuan, dan adalah isteri-isteri nabi daripada qobilah yang berlainan, untuk menyebarkan ajaran dan hukum hakam berkaitan dengan perempuan seperti haid , nifas, wiladah, jimak ,susuan dan sebagainya dengan cara yang lebih jelas dan untuk mempermudahkan penjelasan tentang itu sesama mereka. Antara hikmahnya lagi beliau dapat hubungkan hubungan kekeluargaan antara qobilahqobilah..
wallahu a’lam..

No comments:

Post a Comment

>

Komen Terkini

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog
 

Posts & Comments

get this

Trafik

 
Blogger Templates