Social Icons

Pages

Tuesday, May 19, 2009

Aqidah para ulama'

Aqidah Para Ulama

Ketahuilah akidah para ulama diantaranya adalah pegangan bahawa Allah ta’ala wujud tidak boleh ada keraguan pada kewujudanNya, Dia tidak menyerupai sesuatupun dari makhlukNya bermakna Dia tidak menyerupai manusia, malaikat, jin, tumbuh-tumbuhan dan makhluk-mahluk yang lain, Dia tidak serupa dengan jisim kasif (jisim yang mampu dipegang oleh tangan) mahupun jisim latif (jisim yang tidak mampu dipegang oleh tangan).

Ketahuilah juga bahawa mihwar I’tiqad ( lingkungan akidah) seorang muslim itu adalah menepati lagi di kuatkan oleh akal yang sempurna dan bukanlah dengan wahm ( tanggapan semata-mata) kerana tanggapan semata-mata membayangkan sesuatu yang pada hakikatnya tidak pernah berlaku contohnya ketika seseorang melihat laut ketika matahari terbenam wahm-nya akan mengatakan padanya bahawa langit itu tercantum dengan laut dan matahari itu turun menuju ke dasar laut, akan tetapi sebenarnya bukanlah sedemikian. Ini bermakna kita perlu merujuk kepada akal yang sempurna bukan berpegang dengan tanggapan semata-mata.

Allah tidak boleh dibayangkan zatNya dan jawapan terhadap golongan yang membayangkan zat Tuhan

Jika kita ditanya : bagaimana kita menyembah sesuatu yang tidak boleh dibayangkan ?
Kita katakan padanya: Diantara makhluk ciptaan Allah kita tidak mampu membanyangkannya iaitu waktu ketika sebelum diciptakan cahaya dan belum lagi dicipta kegelapan, adakah mampu kita membayangkan satu ketika dahulu tiada cahaya dan tiada kegelapan? sudah pasti kita tidak mampu, akan tetapi wajib kita beriman bahawa pernah satu ketika dahulu tidak wujudnya cahaya dan kegelapan kerana Allah telah berfirman :

" ألحمد لله الذي خلق السماوات والأرض وجعل الظلمات و النور"

Yang bermaksud :

“ Segala puji bagi Allah Yang telah menciptakan langit dan bumi, dan dialah yang mengadakan gelap dan terang ”. Al-An’am, ayat 1.

Jika difikirkan akal kita tidak mampu untuk membayangkan satu ketika dahulu tiada cahaya dan tiada kegelapan, ini baru makhluk akal kita dah tak boleh fikir… Apatah lagi zat Allah!! , lebih lagilah akal kita tidak mampu untuk membayangkanNya.

Allah ta’ala telah menyifatkan diriNya:
" ليس كمثله شيء "

Yang bermaksud :
“ Tiada sesuatupun yang serupa dengan Dia ”. As-Shura, ayat 11.

No comments:

Post a Comment

>

Komen Terkini

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog
 

Posts & Comments

get this

Trafik

 
Blogger Templates