Social Icons

Pages

Tuesday, May 19, 2009

Siapa makan cili dia terasa pedas!!

Tahzir (suruh berwaspada) bukan bertujuan memburuk atau mengkafirkan sesiapa!!
Tetapi atas dasar memperjuangkan yang hak!!
Siapa makan cili dia yang rasa pedas…..

Syara’ menyeru kita agar mengajak kpd yang makruf dan mencegah kemungkaran, yang salah tetap salah dan yang betul tetap betul.. , sekarang ni ramai orang keluarkan fatwa yang tidak berasas, ada yang mengeluarkan fatwa untuk memenuhi kehendak mereka sendiri, saya bukan nak kata pada sape-sape, orang yang makan cili dialah yang terasa pedas, sebab itulah saya melihat tahzir ini sebagai suatu keperluan dalam memelihara agama Islam..
Ada orang tu tegur saya kenapa sampai kafir mengkafir sedangkan kita sama-sama mengucap dua kalimah syahadah? , saya nak tanya dia.. kalau kita ada segugus anggur yang masak segar dalam segugus anggur tu ada dua tiga biji yang rosak takkan lah kita nak biarkan dia disitu begitu je.. , ini pasal agama kita.. kita perlu jaga dia dengan baik, keluarga kita dapat jaga dengan baik, kalau ada orang cuba fitnah keluarga kita mati-matian kita pertahankan, inikan pula Agama kita.!!
Cube kita renung balik sejarah, nabi kita dalam sekecil-kecil masalah pun dia tegur , ada seorang sahabat tu kesalahan dia cuma menggabungkan nama Allah dan nabi dalam satu kata ganti nama jer.. langsung nabi tegur dia.. sahabat itu cuma berkata: “siapa yg mentaati Allah dan RasulNya maka dia telah mendapat petunjuk dan siapa yang melakukan maksiat kepada keduanya maka dia telah melakukan kesalahan”
Rasulullah menegurnya dengan bersabda “seburuk-buruk orang yang berucap adalah awak!!”
Soal menjatuhkan hukuman kafir kepada seseorang kerana bertentangan dengan aqidah bukan hanya syekh Abdullah sorang je yang melakukan demikian malah imam syafie sendiri juga pernah menjatuhkan hukuman kafir seseorang..
Imam Syafie mengatakan di hadapan orang ramai kepada Hafsh al Fard : “kamu betul-betul telah kafir kepada Allah yang maha agung (yakni kamu dah terkeluar daripada islam sebagaimana yang telah di jelaskan oleh imam Bulqini dalam kitab Zawa’id ar Raudhoh - lihat manaqib asy-syafi’ie, jilid 1 muka surat 407
Mudah-mudahan segala penyelewengan dalam islam dapat dihapuskan..

No comments:

Post a Comment

>

Komen Terkini

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog
 

Posts & Comments

get this

Follow by Email

Trafik

 
Blogger Templates