Social Icons

Pages

Monday, May 18, 2009

Percaya kepada kitab & qoda' dan qodar

Terangkan tentang percaya kepada kitab-kitab Allah.

Kita diwajibkan mempercayai kitab-kitab yang diturunkan dari langit kepada sekalian Rasul. Bilangan kitab-kitab tersebut ialah 104 buah kitab sepertimana yang yang dinukilkan oleh Sheikh Syamsuddin Arromly dalam kitab beliau Nihayatul Muhtaj fi syarhil Minhaj. Kitab-kitab yang paling masyhur ialah Quran, Taurot, Injil dan Zabur.


Terangkan tentang percaya kepada qodar baik dan buruk semuanya ditakdirkan oleh Allah.

Mempercayai bahawa qodar baik dan buruk yang ditentukan oleh Allah ta’ala adalah menjadi kewajipan ke atas kita sebagai orang Islam. Qodar adalah setiap perkara yang dicipta oleh Allah ta’ala dari kebaikan dan keburukan, semuanya berlaku dengan taqdir Allah ta’ala yang azali. Perbuatan-perbuatan hambanya yang baik adalah dengan taqdir Allah ta’ala dan juga dengan kecintaan dan keredhaanNya, manakala perbuatan-perbuatan hambaNya yang buruk pula berlaku dengan taqdir Allah ta’ala juga tetapi bukanlah dengan kecintaan dan keredhaanNya.

Sabda Rasulullah:

َاْلإِيمَانُ أَنْ تُؤْمِنَ بِاللهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ اْلآخِرِ وَ تُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ

Maknanya: "Iman ialah percaya kepada Allah, para malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya, hari akhirat dan percaya dengan qodar baik dan buruk". (Diriwayatkan oleh Imam Muslim)

No comments:

Post a Comment

>

Komen Terkini

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog
 

Posts & Comments

get this

Trafik

 
Blogger Templates