Social Icons

Pages

Sunday, May 17, 2009

Siapakah ahli sunnah wal jamaah?

Siapakah ahli sunnah wal jamaah?

Ahlus sunnah maknanya ialah mereka yang mengikuti jejak langkah nabi Muhammad dan sahabat-sahabatnya dalam semua urusan mereka. Kalimah wal jamaah bererti jemaah orang-orang islam yakni bilangan yang teramai dari kalangan mereka sejak zaman Rasul sallallahu alaihi wasallam sehingga ke hari ini dalam mengesakan dan mensucikan Allah daripada penyerupaan makhluk, mereka yang mensucikan Allah dan mengisbatkan bagi Allah sifat-sifat kesempurnaan yang layak baginya sebagaimana sifat-sifat yang dinyatakan oleh ulama’-ulama’ iaitu yang dikenali sebagai sifat dua puluh atau sifat tiga belas seperti sifat al-wujud, al-qidam, al-wahdaniah, al-qudrah, al-iradah dan lain-lain,
Semua sifat-sifat ini sudah makruf di kalangan umat islam amnya, semua mereka berpendirian yang sama dari sejak zaman sahabat serta khalifah-khalifah yang datang selepasnya dan seterusnya ke zaman kita sekarang ini. Sehinggakan pada zaman khalifah abbasiah ada seorang yang cukup terkenal dengan panggilan Solahuddin al-ayyubi , dia seorang yang alim dalam feqh syafie sehinggakan dia dapat menghafal bukan sahaja Al-Quran malah kitab tebal dalam fiqh syafie iaitu kitab tanbih dihafalnya secara terperinci, dia juga banyak kali menghadiri majlis ilmu hadis yang dihadiri oleh ulama’-ulama’ yang terbilang, dia cukup mengambil berat dalam mengajar masyarakat tentang aqidah asya’irah. Di zamannya ada seorang ulama’ bernama Muhammad bin hibah al-barmaki yang telah mengarang kitab dalam bentuk syair kemudian dipersembahkan kepada sultan solahuddin al-ayyubi. Dalam kitab itu dinyatakan tentang aqidah ahlis sunnah waljamaah yang menegaskan pendirian mensucikan Allah daripada mengambil tempat, beranggota dan daripada diselubungi arah yang enam, dan mengisbatkan sifat kalam bagi Allah taala serta mensucikan sifat kalamNya daripada berhuruf , bersuara dan bahasa.
Setelah menyemak buku tadi dia kelihatan sangat tertarik dengan buku itu lalu dia mengarahkan agar buku tadi dijadikan panduan asas di sekolah-sekolah untuk diajarkan kepada kanak-kanak, dia juga mengarahkan agar dibacakan kitab aqidah itu di masjid-masjid sebelum azan subuh dilaungkan, sejak dulu lagi orang-orang islam bangun sebelum subuh untuk sembahyang qiamul lail dan menunggu subuh. Solahuddin al-ayyubi mengarahkan mu’azzin-mu’azzin atas menara agar melaungkan kitab aqidah asya’irah ini.
Asya’irah adalah nama yang diambil nisbah kepada imam abu hasan al-asy’ariy, dia adalah seorang imam ahli sunnah di zamannya, dia dan juga seorang imam lagi yang bernama abu mansur al-maturidiy kedua-dua mereka bukanlah membawa fahaman baru dalam agama, tetapi apa yang kedua-dua mereka lakukan adalah mengumpul dan menyusun semula keterangan-keterangan berhubung dengan aqidah ahli sunnah wal-jamaah daripada hadis-hadis soheh dan ijmak para mujtahidin yang muktabar.
Dengan sebab itulah sehingga sekarang ini umat islam dari kalangan ahli sunnah menyandarkan diri mereka samaada kepada mazhab asya’irah atau maturidiyyah dari sudut aqidah.

No comments:

Post a Comment

>

Komen Terkini

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog
 

Posts & Comments

get this

Trafik

 
Blogger Templates