Social Icons

Pages

Tuesday, May 26, 2009

Renungan Buat Insan

FIKIR-FIKIRKAN BERSAMA...

Seorang manusia ketika membuang air besar, sepatutnya dia mengambil iktibar dengan apa yang keluar darinya , bagaimana ianya jadi begitu? , makanan yang tadinya sungguh enak dan istimewa sehinggakan mereka berebut-rebut untuk membelinya, tapi hanya dengan sebab apabila bercampur saja dengan anak Adam, ianya menjadi kotor, najis dan busuk..

Begitulah juga apa jua yang akan bercampur aduk dengan anak Adam daripada pakaian yang pada permulaannya bersih, harum baunya akhirnya menjadi kotor dan busuk.

Pedoman pertama:

Ingat !! , Waspadalah diri kita daripada bergaul dengan orang yang tidak memberi manfaat kepada Agama, takut kalau kesan pergaulan itu menimpa dirinya kerana apabila seorang muslim itu bergaul dengan orang yang tidak baik , ianya akan mengubah perangai salah seorang mereka disebabkan pergaulan sebagaimana percampuran makanan dan lain-lain dengannya.

Pedoman kedua :

Perlu diingatkan juga, bahawa kita pasti di kembalikan seperti demikian juga, kerana apabila seseorang itu di kebumikan maka ulat akan memakannya kemudian dimuntahkan dari rongganya sebagai kotoran yang menjijikkan kecuali golongan yang tidak di makan tanah, mereka ini adalah Nabi-nabi , Para Ulama’ , Para Syuhada’ dan Mu’azzin-mu’azzin yang tidak mengharapkan upah. Golongan pertama memang tiada jalan lagi buat kita , maka berusahalah untuk mendapatkan salah satu dari tiga baki lagi.

Rasulullah bersabda yang maksudnya:

seorang itu mengikut agama kawannya, maka lihatlah olehmu siapa yang kamu jadikan kawan”

Maksud hadis ini ialah: pilihlah siapa yang hendak kamu jadikan kawan, siapa yang memberi manfaat kepada agamamu maka jadikanlah dia kawan kamu dan siapa yang tidak memberi manfaat pada Agamamu bahkan memudhoratkan kamu maka jauhilah darinya dan jangan kamu jadikan kawan. Ingatlah bahawa Allah Ta’ala menguji manusia dengan tiga perkara: iaitu syaitan jenis jin , hawa nafsu dan syaitan dari jenis manusia..

No comments:

Post a Comment

>

Komen Terkini

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog
 

Posts & Comments

get this

Follow by Email

Trafik

 
Blogger Templates