Social Icons

Pages

Wednesday, May 6, 2009

DALIL PENGESAAN ALLAH

DALIL PENGESAAN ALLAH

Antara dalil pengesaan Allah ialah bahawasanya semestinya bagi pencipta bersifat dengan sifat hidup, berkuasa, mengetahui, berkehendak dan ada pilihan tersendiri. Apabila telah ditetapkan sifat pencipta dengan apa yang kita perkatakan.

Kita kata “Kalaulah bagi alam ini terdapat dua pencipta maka wajiblah setiap satu dari keduanya bersifat hidup, berkuasa, mengetahui, berkehendak dan ada pilihan tersendiri. Dan dua tuhan yang sama-sama ada pilihan sendiri harus bercanggah pada pilihannya kerana setiap satu dari keduanya tidak boleh memaksa supaya yang kedua bersetuju pada pilihannya. Jika tidak maka kedua-duanya itu adalah digagahi, maka yang digagahi tidak layak digelar tuhan”.

Apabila benar yang demikian, kalaulah salah satu tuhan hendak menyanggah kehendak yang satu lagi pada satu perkara seperti salah satu dari keduanya hendak menghidupkan menghidupkan seseorang dan yang kedua hendak mematikannya maka dalam situasi tersebut tidak sunyi sama ada tercapai kehendak keduanya atau tidak tercapai kehendak keduanya atau tercapai kehendak salah satu dari keduanya dan tidak tercapai kehendak yang satu lagi.

Adalah amat mustahil tercapai kehendak keduanya kerana bertentangan pilihan. Iaitu jika salah satu dari keduanya hendak menghidupkan seseorang dan yang satu lagi hendak mematikannya maka mustahillah orang tersebut hidup dan mati dalam satu masa.

Jikalau tidak tercapai kehendak keduanya maka kedua-duanya adalah lemah dan yang lemah itu tidak layak digelar tuhan. Jika tercapai kehendak salah satunya dan tidak tercapai kehendak yang satu lagi maka yang tidak tercapai kehendaknya itu adalah lemah dan yang lemah bukanlah tuhan dan bukanlah bersifat sediakala.

(Inilah dalil yang masyhur dikalangan ulama’ digelar dengan nama “ Dalil Tamanu’”)

No comments:

Post a Comment

>

Komen Terkini

Recent Comments Widget by Jom Bina Belog
 

Posts & Comments

get this

Follow by Email

Trafik

 
Blogger Templates